16 juli - Den Förbjudna Staden


Påväg in till Den Förbjudna Staden, folk överaallt

En liten skymt av Kejsaren och hans två fruar. Dockor såklart, tehehe

Snart!

Påväg in fick jag reda på av mamma o pappa, och guiden att ovanför dessa ingångar hängdes de halshuggnas huvuden. Naaajs!

Det sägs att man får tur för varje "guldknopp" man nuddar på dessa portar. Jag passade också på! :D haha

















Tänka sig att det var en kunglig stad här inne för flera hundra år sen. En stad där inget vanligt folk kunde komma in, endast kejsaren, hans familj och hovet hade tillåtelse att vistas där. Vilket palats! Och vad vackert allt är än idag. Det måste ha varit tusen ggr så mycket finare förr :o 

Så trots att det var en riktigt lång dag och jag va trött så greps jag ändå av allt omrking mig. Så grymt!


Och en sak till som jag tycker är coolt är att Den Förbjudna Staden är strukurerad som en kvadrat.

(Den blåa kvadraten på kartan)
Med åren byggdes staden Peking upp efter denna instängda stad. På så vis har Peking
byggts upp i större och större kvadrater om man kollar på kartor osv. Pretty awesome!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...